ѻ҆́бразъ
ѻ҆́бразъ [образ]
od ‹Ѻбразъ› Образ, образец, изображение, подобие
Сд ‹ѡ҆́бразъ, ѻ҆́бразъ› 1. внешний вид, образ, форма, είδος, μορφή, μόρφωσις: и҆ бѧ́ше і҆ѡ́сифъ до́бръ ѻ҆́бразомъ и҆́ красе́нъ взо́ромъ ѕѣлѡ̀ и был Иосиф хорош станом и прекрасен лицом (Быт 39,6□); по си́хъ же двѣма̀ ѿ ни́хъ грѧдꙋ́щема ꙗ҆ви́сѧ и҆нѣ́мъ ѻ҆́бразомъ и҆дꙋ́щема на село̀ после этого Он явился в другом виде двум из них, идущим в сельскую местность (Мк 16,12□); и҆мꙋ́щїи ѻ҆́бразъ благоче́стїѧ, си́лы же є҆гѡ̀ ѿве́ргшїисѧ имеющие вид благочестия, а от его силы отрекшиеся (2Тим 3,5□); ѡ҆́бразомъ бы́въ и҆ве́щїю, не прело́жсѧ бж҃ество́мъ человѣ́къ сделавшись и по виду, и по действиям человеком, не изменившись в (Своем) Божестве (гл 3 Нед Утр К 3, 6–1); є҆стества̀ и҆зрастѝ зижди́телѧ въ ра́бїи ѡ҆́бразѣ Ты возрастила Создателя природы в образе раба; 2. прообраз, символ, τύπος, σύμβολον: дв҃а, ѿ а҆́гг҃ла пи́щꙋ прїмлющи, ѻ҆́бразы строе́нїѧ но́ситъ Дева, принимая пищу от Ангела, несет в себе прообразы (Божия) замысла (Введ К 1, 4–3); бг҃оѻц҃ъ ѹ҆́бѡ дв҃дъ пред̾ сѣ́ннымъ ковче́гомъ скака́ше и҆гра́ѧ, лю́дїе же бж҃їи ст҃їю, ѻ҆бразѡ́въ сбытїѐ зрѧ́ще, весели́мсѧ бж҃е́ственнѣ Богоотец Давид перед подобным тени (т.е. прообразующим спасение) ковчегом плясал, ликуя, а мы, Божий святой народ, увидев исполнение прообразованного, будем божественно радоваться (Пасх К, 4–3); ра́дꙋйсѧ воскрⷵнїѧ ѻ҆́бразъ ѡ҆блиста́ющаѧ радуйся, озарившая светом прообраз Воскресенья (Сб Ак ик 7); 3. образец, пример, τῦπος, ύπόδειγμα: ѻ҆́бразъ бо да́хъ ва́мъ, да, ꙗ҆́коже а҆́зъ сотвори́хъ ва́мъ, и҆́ вы̀ твори́те ибо Я дал вам образец, чтобы, как Я сделал с вами, и вы делали (Ин 13,15□); за ѻ҆́бразъ хотѧ́щихъ вѣ́ровати є҆мꙋ̀въ жи́знь вѣ́чнꙋю как образец для тех, кто будет верить в Него на жизнь вечную (1Тим 1,16□); подража́йте ѡ҆́бразъ, є҆го́же во мнѣ̀ви́дѣсте подражайте примеру, который вы видели во Мне (Вел Чт Утр К, 6–1); кі́й тѧ̀ ѡ҆́бразъ і҆ꙋ́до, преда́телѧ сп҃сꙋ содѣ́ла; какой пример тебя, Иуда, сделал предателем Спасителю? (Вел Пт антиф 6 сед); 4. Образ Божий в человеке, человек, είκών: да сво́й па́ки ѡ҆бнови́тъ ѡ҆́бразъ, и҆стлѣ́вшїй страстьмѝ чтобы снова востановить Свой образ, разрушенный страстями (гл 4 догм); ср. ѡ҆бнови́ти; 5. изображение, είκών: и҆ глаго́ла и҆́мъ: чі́й ѻ҆́бразъ се́й и҆ написа́нїе; и҆ глаго́лаша є҆мꙋ̀: ке́саревъ и (Он) говорит им: чье это изображение и надпись? Говорят Ему: Кесаря (Мф 22,20–21□); пра́вило вѣ́ры, и҆ ѡ҆́бразъ кро́тости пример веры и образец кротости (ПсСл тр общ свт); 6. средство, способ, τρόπος: и҆ да́ждь ѡ҆́бразъ пре́жде конца̀ пока́ѧтисѧ тебѣ̀ и даруй (нам) возможность (букв. способ) прежде (нашей) смерти принести Тебе покаяние (гл 2 антиф 1,2); 7. чин, сан, σχῆμα: мни́шескїй ѡ҆́бразъ; 8. выражение, фигура, τρόπος, δχῆμα: и҆ не пре́зри мои́хъ, ни слове́съ нижѐ ѡ҆бразѡ́въ, нижѐ безстꙋ́дїѧ и не погнушайся ни словами моими, ни выражениями, ни дерзостью (млв Прич 7); 9. отпечаток, χαρακτήρ: и҆́же сы́й сїѧ́нїе сла́вы, и҆ ѻ҆́бразъ ѵ҆поста́си є҆гѡ̀ в Котором – сияние славы и отпечаток сущности Его (Евр 1,3□); 10. икона, είκών: ко пречꙋ́дномꙋ ѡ҆́бразꙋ твоемꙋ̀ со ѹ҆милѣ́нїемъ припа́дающе мо́лимсѧ и перед чудным Образом Твоим преклоняясь с сокрушением, молимся (окт. 12,4 тр); 11. след, τύπος: ѡ҆́бразы гвозде́й следы от гвоздей; 12. знак, признак, σύμβολον: неискꙋомꙋ́жнѡ дв҃о родила̀ є҆сѝ, и҆ вѣчнꙋеши дв҃а, ꙗ҆влѧющи и҆́стиннагѡ бж҃ества̀, сн҃а и҆ ҃а твоегѡ̀ ѡ҆́бразы не познав мужа, Дева, Ты родила и вечно пребываешь девственной, (тем) показывая знаки истинной божественности Сына и Бога Твоего (гл 2 Нед Утр К 1, 6–3); въ печа́ли мѣ́сто, весе́лїѧ ѡ҆́бразы возвѣща́ѧ вместо (прежней) печали неся знаки радости (гл 2 Нед Утр хвал 4); син. зна́менїе; 13. идол, истукан, είκών: ѡ҆́бразꙋ злато́мꙋ на по́лѣ деи́рѣ слꙋжи́мꙋ когда поклонялись золотому истукану на поле Деире (гл 2 Нед Пнщ К, 7 ирм).
Св ‹о҆́бразъ› — вид, изображение; способ, средство, например: Ущедри (умилосердись) падший образ, т.е. в человеке, сотворенном по образу Божию, который он затмил грехом (1-я п. кан. 2-го гл.). И даждь образ прежде конца покаятися тебе (антиф. 1-й 2-го гл.).
Дч* ‹ѻ҆́бразъ› сущ. (греч. σύμβολον) — символ; (греч. τρόπος) содержание (напр. текста); (τύπος) подобие; (греч. ὑποτύπωσις) начертание; статуя; икона. Бѣ́ же моли́тва и҆мѣ́ющи ѡ҆́бразъ се́й (2 Макк. 1, 24□). сотвори́мъ человѣ́ка по ѡ҆́бразꙋ на́шемꙋ и҆ по подо́бїю (Быт. 2, 26□). Е҆да̀ ѡ҆́бразъ сотворѝ древодѣ́латель, и҆лѝ зла́тарь слїѧ́въ зла́то позлатѝ є҆го̀ (Исаии 40, 19□).
Алекс ‹о́бразъ кру́га›, индѣ взято за ликованіе, за ликовствованіе, каковое отправляется въ церкви при совершеніи нѣкоторыхъ таинствъ, на прим: при крещеніи во кругъ купѣли въ знакъ духовныя радости, какъ толкуютъ Григорій Назіанзинъ въ словѣ о крещеніи и Златоустъ на многихъ мѣстахъ. Зри Тр: гл: 8. Такъ же при посвященіи во діакона и пресвитера и при вѣнчаніи.
Алекс ‹о́бразъ›, тоже что икона, инако именуется изображеніе, на пр: Христово, Богоматери и угодниковъ Божіихъ. Образъ иногда берется за способъ. Бесѣд: на дѣянія Апост: лист: 190. Индѣ значитъ: начертаніе. Бесѣд: Злат. Бзято за обычай. Бесѣд: Апост: част: 1. Значитъ такъже и мѣсто. Бесѣд: Злат.
чс 1466 АПБ=30 ЕВБ=5 Окт=3 МнС=25 МнК=700 ТрЦ=40 Слж=9 Акф=7 Кан=2 ПрБ=3 Проч=10
gr о́бразъ: S,m,inan; sg,nom/acc
См| ѡ҆́бразъ